آیا اولویت انتخاب رشته در قبولی تاثیر دارد؟
نوشته شده توسط : مشاور ارشد

بسیاری از داوطلبان کنکور سراسری این سؤال را دارند که آیا اولویت انتخاب رشته در قبولی تأثیر دارد؟ و چه نقشی در فرایند پذیرش در بهترین دانشگاه‌های کشور خواهد داشت؟ برای انجام یک انتخاب رشته اصولی و مناسب، اولویت انتخاب رشته در آزمون سراسری باید به ترتیب براساس علاقه، کیفیت رشته، گرایش و دانشگاه صورت بگیرد و به این شکل شما شانس قبولی در رشته‌های مورد علاقه خود را بیشتر خواهید داشت.

آیا اولویت انتخاب رشته در قبولی تأثیر دارد؟

مهم‌ترین نکات در اولویت‌بندی انتخاب رشته کنکور

???? فراشناخت مهمترین اصل برای آن است که بتوانید اولویت انتخاب رشته خود را به شکل درست پیش ببرید و یک انتخاب رشته موفق را انجام دهید، اولین اصل علاقه به رشته‌های مورد نظر بسیار مهم است. این علاقه یکدفعه به وجود نمی‌آید، بلکه برای شناخت مناسب و دقیق علاقه خود در هر رشته، باید ابتدا در مورد آن رشته مطالعه کنید و در گام بعد با دانشجویان و مشاورانی که این مسیر را طی کرده‌اند، گفتگو و مشورت کنید. بسیاری این سؤال را دارند که آیا اولویت انتخاب رشته در قبولی تأثیر دارد؟ برای داشتن پاسخ این سؤال باید ابتدا نکات زیر را در نظر بگیرید.

✔ در گام اول، هدف و انگیزه خود را برای ادامه تحصیل در یک رشته به آن علاقه دارید، تعیین کنید و به شکل احساسی یا به این علت که دوستان شما آن رشته را انتخاب کرده‌اند، دست به انتخاب نزنید.

✔ دوم، توانایی‌هایی که باید برای آن رشته داشته باشید در نظر بگیرید. در فرایند انتخاب رشته کنکور، رشته‌هایی که مورد نظرتان است را در فضای آموزشی بررسی و تحلیل کنید.

✔ سوم، دروس و واحدهای نظری و عملی رشته‌های مورد نظر، واحدها و عملی و نظری که باید در رشته مورد نظر بخوانید را بررسی نموده و توانایی و میزان علاقه خود را در آن رشته‌ها بررسی کنید.

✔ چهارم،‌ به طول مدت تحصیل خود توجه کنید: به عنوان مثال در دروه کاردانی طول مدت تحصیل به طور معمول دو سال تا دو سال و نیم می‌باشد. در دوره کارشناسی 4 سال، در دوره دندانپزشکی به طور معمول 5 سال و در دوره پزشکی حدود 7 سال برای گرفتن مدرک تحصیلی این مقطع می‌باشد.

✔ پنجم، آینده و بازار کاری رشته مورد نظر خود موقعیت شغلی و محیط کار را در نظر بگیرید.

✔ ششم، امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر ارشد و دکتری در رشته مورد نظر و یا رشته‌های همجوار آن در داخل و یا خارج از کشور.

✔ هفتم، تسهیلات رفاهی و خوابگاه را مد نظر قرار دهید: از مهمترین دغدغه‌ها برای خانم‌ها برخورداری از خوابگاه است. به عنوان مثال دانشگاه‌ها و مؤسسات دوره نوبت دوم یا شبانه، سرویس ایاب و ذهاب و تسهیلات رفاهی، خوابگاه، وام تحصیلی، در اختیار دانشجو قرار نمی‌دهند. حتی بعضی از دوره‌های روزانه نیز تعهدی در قبال خوابگاه برای دانشجو ندارند که در داخل دفترچه انتخاب رشته این مسئله در بخش توضیحات هر کد رشته تعیین شده است.

✔ هشتم،‌ مکان تحصیل: برخی در کد رشته محل‌ها، مکان تحصیل آن‌ها د جایی غیر از دانشگاه اصلی می‌باشد. به عنوان مثال محل تحصیل گرایش‌های علوم منابع طبیعی و کشاورزی در پردیش کشاورزی و منابع طبیعی کرج می‌باشد. یا مثلاً بعضی کدرشته های علوم پزشکی یزد محل تحصیلان ها در ابرکوه می‌باشد.

✔ نهم، تعهد خدمت: بعضی کد رشته‌ها دارای طرح تعهد خدمت می‌باشند که دانشجو بعد از فارغ التحصیلی باید در مدت زمان معینی به خدمت در شهری غیر از شهر محل تحصیل خود بپردازد که شرایط جابجایی وجود نخواهد داشت.

✔ دهم، جنسیت: بعضی دانشگاه‌ها و بعضی از رشته تنها خانم و یا آقای پذیرش می‌کنند و برای مثال دانشگاه الزهرا فقط خانم پذیرش می‌کند.

✔ یازدهم، به شرایط جغرافیایی و آب و هوایی منطقه، ‌مسافت، فرهنگ و امکانات مربوط به وسایل حمل و نقل جهت رفت و برگشت به شهر رشته مورد نظر خود توجه کنید.

✔ دوازدهم، به لیست دانشگاه‌های دارای شرایط خاص توجه کنید: در برخی از دانشگاه‌ها، شرایط خاصی جهت پذیرش وجود دارد. به این صورت که پذيرش این دسته از دانشگاه‌ها با شرايط خاص، تأیید صلاحیت عمومی و معاینه پزشکی در اولویت قرار دارد. توجه کنید که در این دانشگاه‌ها اسامي بعد از اتمام مرحله انتخاب رشته چند برابر ظرفيت متقاضيانی که برای این رشته درخواست داده‌اند، استخراج خواهد شد و براي انجام مصاحبه و مراحل دیگر گزينش از طريق سايت سازمان سنجش اعلام می‌شود و در نهایت با تأیید صلاحیت، پذیرش دانشجو انجام می‌گیرد.

✔ سیزدهم، توجه به رشته‌های دارای شرایط خاص: در برخی از کد رشته محل‌ها نیز پذیرش با شرایط خاص و به شکل برگزاری مصاحبه و تأیید صلاحیت صورت خواهد گرفت. مثلاً رشته دکتری پیوسته بیوتکنولوژی دانشگاه تهران برای پذیرش دانشجویان، مرحله مصاحبه دارد.

✔ چهاردهم، شهریه: توجه داشته باشید که در دوره‌های نوبت دوم یا شبانه، ‌پردیس‌های خودگردان، ‌مؤسسات غیرانتفاعی، تمامی هزینه‌های دانشجویی و شهریه ثبت نام به عهده دانشجو خواهد بود.

✔ پانزدهم، بومی گزینی: سازمان سنجش چند سالی است که به خاطر مشکلات اقامتی و معیشتی مانند تأمین خوابگاه دانشجویان، مشکلات رفت و آمد، مشکلات روحی دانشجویان مانند دوری از خانواده و افت تحصیلی، بومی گزینی را به وجود آورد. در فرایند بومی گزینی، شرایط قبولی در رشته‌های بومی برای داوطلبان هر ناحیه بیشتر خواهد بود. به جز برخی از رشته‌های خاص، در کد رشته‌های دیگر، پذیرش مطابق با سهمیه و بومی گزینی می‌باشد. گزینش بومی به صورت استانی، ناحیه‌ای ، قطبی می‌باشد. 20%‌ ظرفیت به داوطلبان آزاد(غیر بومی) تعلق خواهد گرفت. در رشته‌های پر متقاضی 40%‌  ظرفیت به داوطلبان آزاد (غیر بومی ) تعلق خواهد گرفت.

✔ شانزدهم، اولویت‌بندی در انتخاب رشته: با فراشناخت درست و در نظر داشتن تمامی مواردی که خدمتتان عرض کردیم، می‌توانید رشته‌های مورد نظر خود را اولویت‌بندی نمایید.





:: بازدید از این مطلب : 102
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 3 آبان 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: